Hälsa

Sover du med i ett kallt rum på natten? – Då händer detta med din kropp!

Att ha en lägre temperatur i sovrummet på natten kan ge dig en bättre natts sömn. 

Det finns många goda skäl att ha ett kallare sovrum, du får en bättre sömn och din kropp mår bättre.

Många gillar att sova i lager av filtar och täcken, men detta är inte alltid det bästa för din kropp.

1. Kroppen bränner faktiskt fett om det är kallt i sovrummet, kroppen använder mycket energi för att värma kroppen. Så du blir varm och bränner samtidigt fett utan rörelse.

2. För en ny känsla under täcket, lägg din pyjamas i frysen en liten stund innan du lägger dig. De kommer att vara bekväma att ligga under täcket. En uppfriskande start på natten.

3. När det är kallt producerar kroppen något som kallas melatonin som nästan fungerar som en kräm mot rynkor. Så när de säger att du får lite skönhets sömn, fungerar det bättre med ett kallt sovrum.

4. Den perfekta temperaturen i ett sovrum bör vara mellan 15,5 och 19 grader för att få bästa sömn och alla fördelar med ett kallt sovrum.

5. Ligg med hela kroppen under täcket och låt bara huvudet sticka ut. Då kan kroppen reglera kroppstemperaturen på bästa sätt, och det är det hälsosammaste sättet att sova på.

6. Du kan sätta en fläkt bredvid fönstret för att dra nytta av den friska nattluften. Låt luften spridas runt i rummet så att temperaturen sänks.

7. Människor som kämpar med sömnproblem och vissa psykiska hälsoproblem kan få det mycket bättre genom att ha en kallare temperaturer i sovrummet. Det har faktiskt visat sig att med kallare sovrum får du en sundare sömn och därmed ett bättre mående.

8. Om du blir varm under täcket kan du sticka ut tårna utanför, det här är det enklaste sättet att svalka hela kroppen.

Om du sover dåligt kan du prova dessa tips för att se om det blir bättre. Kom ihåg att gärna dela detta, det finns förmodligen fler du vet som sover dåligt.